Köp- och leveransvillkor
PRISER
Alla priser står i svenska kronor och inkluderar 25 % moms. Det angivna priset vid beställningstillfället är det giltiga beställningspriset. Priserna är exklusive frakt från oss till dig. Vi levererar till Sverige och Finland:
- Leverans i Sverige (via FedEx) med hemleverans efter eget val = 60 SEK, fraktfritt vid beställning över 600 SEK med hemleverans i Sverige.
- Leverans i Sverige (via GLS/DB Schenker) till postombud efter eget val = 60 SEK, fraktfritt vid beställning över 600 SEK med hemleverans i Sverige.
- Leverans i Finland (via Posti) till postombud efter eget val = 100 SEK, fraktfritt vid beställning över 1000 SEK med postombudets leveransadress i Finland.
- Hemleverans i Finland (via Posti) = 160 SEK, fraktfritt vid beställning över 1600 SEK med leveransadress i Finland.
Vi förbehåller oss dock rätten till ändringar när det gäller utsålda varor, skrivfel och andra ändringar.
Bor du på Åland och vill köpa Garnspecialistens garn? Vi samarbetar med Hantverksglädje som är vår åländska återförsäljare.
Kontakta Jana från Hantverksglädje för mer information.
BETALING
I webbshopen kan du betala med kort och Klarna.
När du betalar med kreditkort dras beloppet på dit kort först när varorna har skickats. Ett större belopp än det du har godkänt vid köptillfället kan ALDRIG dras från ditt konto.
Vi använder krypteringsteknologin SSL (Secure Socket Layer) för att försäkra att order- och persondata enbart kan läsas av datorerna och medarbetare på garnspecialisten.se. Betalningskortsupplysningar kan inte läsas av medarbetare. Vi behöver ditt namn, leveransadress, e-mail och telefonnummer för att kunna genomföra din order. Dessa uppgifter behandlar vi konfidentiellt.
VI SKICKAR DITT PAKET MED FedEx & GLS/ DB SCHENKER
När du gör en beställning hos oss, får du två alternativ. Hemleverans med Fedex eller leverans till postombud med GLS/ DB Schenker. skickar vi den via FedEx. Med Fedex skickas beställningen direkt hem till dig. Har du inte möjlighet att ta emot din beställning när FedEx kommer till din dörr, kommer du få en andra chans vid ett senare tillfälle. Om du inte kan ta emot din beställning av FedEx den andra gången heller, kommer Fedex att kontakta dig och då får ni komma överens om hur leveransen ska gå till. Väljer du frakt med GLS/DB Schenker kommer du vid utcheckningen välja vilket postombud de ska levera till.
Oavsett om du väljer FedEx eller GLS/DB Schenker så kommer du få en spårningskod där du kan spåra var ditt paket befinner sig.
LEVERANS
Leveransen i Sverige och Finland sker genom den metod du har angett vid utcheckning. Leveransen tar 2-4 arbetsdagar i Sverige och 3-5 dagar i Finland.
Din order skickas härifrån inom 24 timmar (1 arbetsdag) fr.o.m. betalningsdatum. Vi förbehåller oss dock rätten till längre leveranstider under hektiska perioder, såsom högtider, vid introduktion av nya varor och när vi har helgdagstängt.
Du får en avisering via e-post när vi har skickat din order. När du mottar varor bör du kontrollera att leveransen överensstämmer med din orderbekräftelse. Om någon produkt saknas eller du mottagit fel produkter ber vi dig så fort som möjligt kontakta oss på info@garnspecialisten.se med information såsom ordernummer, namn och e-postadress.
För oupphämtade paket (paketet ska hämtas inom 14 dagar) tar vi en avgift på 300 kr i Sverige och 500 kr i Finland för att täcka våra omkostnader. Är ditt köp över 300/500 kr återbetalas mellanskillnaden. Är ditt köp under 300/500 kr kommer du inte återbetalas för ditt köp och vi kommer inte att kräva betalning av mellansumma.
FÖRPACKNING
Miljön är viktig för oss och därför är det viktigt att vi värnar om den. Detta gör vi t.ex. genom att återanvända leveransemballage och box-fyllning. Vi skickar inte följesedlar och fakturor med ordern. Dem skickar vi alltid på e-post. Vi arbetar tillsammans med Miljøvenlig-pakning, som certifierar företag som gör sitt yttersta för att ta hand om de icke förnybara resurserna genom att minska antalet kartonglådor och därmed skona miljön.
VIKT AV PAPPKON ELLER EVT. STANDARDAVGIFTER
När du köper garn på koner betalar du alltid ENDAST för garnet. D.v.s vi räknar bort konens vikt. Våra koner väger olika beroende på vilket material de är gjorda av, men vanligtvis väger de från 25 till 50 gram.
När du väger våra garner kan du upptäcka att de inte alltid väger exakt lika mycket som det beskrivs inuti konerna eller på etiketten. Ibland väger de mer, andra gånger mindre. Detta beror på flera faktorer och det är därför normalt att fabrikerna inte alltid kan träffa vikten till 100 % exakt. Särskilt naturmaterial (t.ex. ull) tenderar att absorbera fukt från luften utan att det märks vid beröring. En enkel skillnad på 1-2 grader från rumstemperaturen kan göra att ullen kan absorbera upp till 10 % av sin vikt.
Olika garntillverkare har olika standarder gällande viktavvikelser.
Branschstandarden är 5% men på Garnspecialisten har vi valt att fokusera på endast 4%. Det är att en viktskillnad på upp till 40 gram vid köp av 1 kilo garn är helt normalt.
Om du är osäker på om du har tillräckligt med garn för ditt önskade projekt är du varmt välkommen att skriva och dubbelkolla med vår kundtjänst.
ÅNGERRÄTT OCH REKLAMATION
Enligt bestämmelserna i inköpslagen har du som konsument 14-dagars returrätt fr.o.m. den dagen varorna mottagits. Dessutom har du 24 månaders reklamationsrätt på alla varor.
Om du ångrar ditt köp skall du returnera varan i samma skick som du mottog den. Varan måste vara oanvänd, den får inte vara fuktig eller ha stark lukt/doft. Du står själv för returkostnaden. Du får själv välja om det ska vara spårbart eller frimärkt. Kom ihåg att du ansvarar för varan tills Garnspecialisten ApS har mottagit returen. Kontakta Tove på info@garnspecialisten.se INNAN du skickar varor för retur, reklamation eller byte och skriv vilken/vilka varor i din order du returnerar. Detta gäller även om ni gjort en retur hos oss tidigare.
Om du ångrar ditt köp, återbetalas köpsumman (exkl. leveranskostnader du betalt) till ditt bankkonto när vi mottagit din retur och kontrollerat att varan lever upp till returvillkoren. Vid byte av varor står du för returkostnader och vi står för frakten av de varor du byter till. Vid reklamation ber vi dig kontakta oss så ger vi dig information om alternativ för att lösa situationen. Det underlättar hanteringen av returen/bytet att du bifogar en kopia av orderbekräftelsen eller fakturan, på vilken du skrivit in kontouppgifter för det bankkonto du önskar att återbetalningen görs till.
FÄRGREPRODUKTION
Eftersom färgerna du ser i webbshopen påverkas av din datorskärm, kan vi inte garantera att färgerna på dina varor är exakt de samma som på din datorskärm.
Här kan du se några exempel på hur olika samma färg kan visas på de olika enheterne (iPad, PC, iPhone) :
COOKIES
Hos Garnspecialisten används den typ av cookies som heter ”permanent cookie”. Fördelen med denna cookie är att den sparas som en textfil på din dator upp till en månad. Därför kan du låta tidigare tillagda varor ligga kvar i varukorgen och fortsätta med din beställning upp till flera dagar senare. INGEN personligt identifierbar information lagras i denna typ av cookie.
Du kan närsomhelst ta bort cookies från din dator. I internet Explorer tas cookies bort under menyn ”Funktioner” – ”Internetinställningar” – ”Radera”.
Utöver detta använder vi cookies från Google Analytics för att förbättra din användarupplevelse. Informationen i dessa cookies lagras i 38 månader, varefter de automatiskt raderas. Om du önskar att inte ha denna cookie på din dator, kan du avmarkera den här.
PERSONDATAPOLITIK
När du lägger en beställning hos oss behöver vi följande uppgifter för att kunna genomföra din order:
- Namn
- Adress
- Tel. nr.
- E-post
Dessa upplysningar behöver vi för att kunna leverera din beställning genom vår logistikpartner FedEx. Bortsett från FedEx, kommer dina persondata inte att delas med en tredje part, förutom om du beställt varor som skickas från en av våra samarbetspartners. Detta står i produktbeskrivningen under enskilda varor.
I registreringen finns en översikt över de varor du beställt. Denna information är endast tillgänglig för de anställda på Garnspecialisten ApS och de lagras elektroniskt i vårt system under fem år (framtill slutet av det implicita skatteåret). Därefter kommer de i enlighet med bokföringslagen att raderas.
Du kan alltid logga in på ditt kundkonto och få tillgång till denna information och korrigera uppgifter om det behövs. Det går inte att ändra eller radera beställningar som skickats. Om du önskar att din information ska raderas kan du alltid kontakta oss enligt personuppgiftslagen.
IT-ansvarig är Zuzana Obel, ägare av Garnspecialisten.